x تبلیغات
اخبار شستشوی فرش

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیستنساجی و پوشاک

 حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیستنساجی و پوشاک

شستشوی فرش دستباف

ارا نیکو

حال فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی خوب نیست

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور گفت: حال هنر صنعت فرش دستباف ایران با تحریم‌های داخلی به هیچ وجه خوب نیست.


عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور و رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران یادداشتی نوشت و در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.


با تحریم‌های داخلی، حال هنر صنعت فرش دستباف ایران خوب نیست


تولید فرش دستباف در یکی دو دهه اخیر حدود 6 میلیون متر مربع و صادرات آن بین 500 میلیون تا یک میلیارد دلار بود، حالا که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا است و بیشتر از هر زمانی نیاز به اشتغال‌زایی و ارز آوری دارد. متاسفانه به دلیل تحریم‌های داخلی از جمله " تعهد ارزی بانک مرکزی " و عدم حمایت از قالیبافان ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان متاسفانه تولید فرش دستباف کشور به یک سوم و صادرات آن به 50 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.


این در حالی است که این روز ها زمزمه حمایت از بورسی‌ها شنیده می‌شود که دولت می‌خواهد برای زیان دیده‌های بورسی خدمات و حمایت‌های جبرانی را مصوب کند و همه می‌دانند که فرش دستباف کشور در حال اهتزاز است و هیچ کس به فکر جبران این همه خسارت که به بدنه تولید و صادرات فرش دستباف در این چند ساله رسیده است نیست، آیا واقعاً این اجحاف نیست که برای تنها صنعت بومی سازی کشور ( فرش دستباف ) هیچ حمایت و اقدامی انجام نگیرد و برای بورسی‌ها و خودرو سازها آستین حمایت را بالا زده‌اند ، دولت انقلابی و مردمی باید بداند که هنر صنعت فرش دستباف تنها صنعت بومی سازی کشور است که همه مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را داشته و همواره باعث افتخار و اعتلای پرچم هنری ، فرهنگی ایران اسلامی بوده و خواهد بود، دولت قبل تمام اهتمام خود را با اختصاص هزاران میلیارد تومان برای حمایت از صنعت خودرو سازی گذاشت و گویا این دولت هم می‌خواهد صنعت خودرو و بورس را نورچشمی کند و به بزرگترین و فاخرترین کالای ایرانی " فرش دستباف " بی توجهی نماید .

پخش لوازم پرده

اشتغال ، ارز آوری ، امنیت اجتماعی و افتخار ایرانی بودن با فرش دستباف است و لاغیر پس تا رمقی هست، عزمتان را برای حفاظت از این هنر مردمی به کار گیرید.

طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار

 طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار


قالیشویی پیروزی

دنیای اقتصاد

در مورد قالی‌های دورة قاجار می‌توان چنین درنظر گرفت که اندازه‌ها، نقش‌ها و نقشمایه‌های بسیاری از قالی‌ها اقتباسی از دورة صفوی بوده است. به‌خصوص ترنج مرکزی، لچک ترنج، طرح شبکه‌ای که با نقش اسلیمی و شاه عباسی در سرتاسر این دوران بافته می‌شده است. در واقع طرح‌های مربوط به فرش‌های ظریف، که در اواخر قرن ۱۹م و اوایل قرن ۲۰ م بافته شده، یادآور دوران کلاسیک است.

طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار

این بافته‌ها معمولا به شیوة خاص سفارش داده می‌شدند و شاید نشان‌دهندة بقایای تولید کارگاهی محلی در دورة قبل از قاجار هستند. در مقابل آنها فرش‌هایی با طرح کلاسیک روز وجود دارند که استادانه از بافته‌‌‌های قدیمی‌تر یا از تصاویر کتاب‌‌‌های فرش و کاتالوگ‌های فروش و موزه‌ها الگوبرداری شده‌اند تا بتوان آنها را به عنوان فرش عتیقه قلمداد و تقاضای خاصی را در بازار برآورد کرد.


قابل‌توجه است که این فرش‌ها اغلب با مواد شیمیایی شسته می‌شدند یا به روش‌های دیگر بر روی آنها کار می‌شد تا فرش کهنه به نظر برسد. در طرح و نقش قالی‌های قاجار عمدتا شیوه‌ها و سنت‌های دورة صفوی به کار برده شده و توجه خاصی به آنها می‌شد. با وجود این، برخی تفاوت‌ها و تغییرات به وجود آمده در زمینة طرح‌ها و نقوش قالی‌های قاجار از پیکرة نقوش سنتی شناخته شده دور نیست. در بخشی از تغییرات که عمدتا در نقوش قالی‌ها تحت‌تاثیر فرهنگ و هنر غربی شکل گرفته است به نظر می‌آید طراحان کمال سعی خود را برای بومی‌سازی و سازگارمند‌سازی نقوش جدید با سنت‌های قالی‌های ایرانی به کار گرفته‌اند. طرح قالی‌های قاجاری نیز عمدتا با تابعیت از سنت‌های دورة صفوی و با تناسبات بسیار نزدیک به آنها شناخت می‌شوند. عمده طرح‌های به کار رفته در قالی‌های این دوره را می‌توان چنین معرفی کرد: لچک ترنج، واگیره‌ای، افشان، باغی، قابی یا بندی، محرمات، محرابی، خشتی، تلفیقی و تصویری. قابل‌توجه است که طرح محرمات با وجود آنکه در نگاره‌های دورة صفوی به کرات روی پارچه‌ها یا جل اسب‌ها دیده می‌شود، هیچ‌گاه به عنوان طرح قالی ترسیم نشده است. طرح محرمات به‌رغم چنین دیرینه‌ای در نگارگری‌های ایرانی صرفا در دورة قاجار برای طرح قالی مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین طرح خشتی را نیز باید از جمله طرح‌های ویژة قاجار برشمرد. در واقع پیش از دورة قاجار، قالی با طرح خشتی مرسوم این دوره شناسایی نشده است. به نظر می‌آید اساس طرح خشتی از تقسیم‌بندی‌های هندسی طرح باغی دریافت شده باشد. قالی‌های تصویری نیز به واسطة تاثیر و نفوذ شیوه‌های هنری غربی و عکاسی در دورة سلطنت ناصرالدین شاه از موضوعات قالی‌های آن دوره محسوب شدند. این قالی‌ها شامل تصاویر شاهان، بزرگان و مشاهیر، موضوعات ادبی، نقوش باستانی، منظره، بزم و... بوده است. تصویر پادشاهان که از دورة باستان در فرهنگ و جامعة ایرانی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده بر قالی‌های دوره قاجار نیز به منظور ابراز قدرت و شکوه و جلال آنان بازنمایی شده است.


در نقاشی‌های دورة قاجار در قرن سیزدهم ه.ق نقش‌های کوچک تکراری چون هراتی و میناخانی در مجموعه نقوش قالی بیشتر دیده می‌شوند؛ حتی نقش بته جقة تکراری که در منسوجات و فرش دورة قاجار عمومیت یافتند. توصیف‌هایی نیز از منازل متمولین و صاحب‌منصبان قاجاری در قرن سیزدهم ه.ق حکایت از استقبال از قالی‌های طرح هرات دارد. اگرچه بسیار حیرت‌آور است که هیچگونه نقشی که منتسب به قالی‌های هرات است در نقاشی‌های آن دوره دیده نمی‌شود. نقش گل سرخ را در فرهنگ جوامع غربی مانند نقش نیلوفر در شرق می‌دانند. شکل پیمانه مانند گل سرخ با مفهوم حیات و زندگی و دربردارندة نمادی از بهشت نیز هست. حتی بیشتر گل‌های سرخ به صورت تمثیلی با مفاهیم عدد هفت پیوند دارند و با هفت گلبرگ ترسیم می‌شوند. فرنگی‌سازی و نقوش گل فرنگ در متن و حواشی قالی‌ها از دورة قاجار پدیدار می‌شود. به نحوی که نقشمایة گل فرنگ به گل گوبلن گفته می‌شود. همچنین به نگاره‌هایی که از راه بافته‌های اروپا به ایران رسیده است. به گل سرخی که به جای تهیة طرح انتزاعی از آن، آن را هرچه نزدیک‌تر به طبیعت نقش کرده باشند نیز گل فرنگ می‌گویند. این توصیف دربردارندة منشأ و منبعی غربی برای گل فرنگ مانند نام آن است. در حالی که سیروس پرهام اعتقاد دارد اصل این نقوش برگرفته از گل سرخ محمدی است، که گل بومی سرزمین ایران است، و حتی نقش آن از دورة صفوی در هنرهای ایران کاربرد یافته است به نظر بسیاری از پژوهشگران، رواج نقش گل‌های فرنگی بر قالی‌های قاجار تحت‌تاثیر فرهنگ طبیعت‌گرای غرب صورت پذیرفته است اما طراحان ایرانی آن را به‌گونه‌ای بومی‌سازی کرده‌اند که در همراهی با نقوش سنتی ایرانی وجه هماهنگ متناسبی یافته است، به طوری که برخی در زمینه منشأ ایرانی گل‌های فرنگی در قالی‌‌‌های ایرانی نظراتی ارائه کرده‌اند.


از مقاله‌ای به قلم علیرضا خواجه احمد عطاری، استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان

باغ تالار جاجرود

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند

 گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند



فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ در این گزارش از ریشه و سرگذشت فرش کاشان گفتیم و به سراغ رئیس یکی از قدیمی‌های بازار فرش رفتیم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو نشستیم‌.

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند
خبرگزاری فارس اصفهان، فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ اگر به کاشان مسافرت کرده باشید یقینا بازار و تیمچه امین‌الدوله را دیده‌اید که از زمان قاجار تا به امروز مرکز فروش فرش‌های دستباف بوده است.



معماری بی‌نظیر و حجره‌های فرش‌فروشی آن و کاروانسراهای متعدد در گوشه گوشه بازار کاشان، حکایت از اصالت یک هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافی در شهر گل و گلاب کاشان است.



فراز و فرودهای تاریخ قالی‌بافی در کاشان

فرش کاشان در دوره‌های مختلف با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده است، بعد از این اتفاقات و آسیب­‌ها، با تلاش قدیمی‌ها دوباره قالیبافی در کاشان رونق می‌گیرد و از طرف دیگر به علت به کار افتادن واحدهای نساجی ماشینی تعدادی از بافندگان منسوجات این شهر را وادار به روی آوردن به قالی‌بافی کرد.

به تبع رشد هنر فرش­‌بافی، فعالیت‌های دیگری در این حوزه مانند رنگرزی، چله‌کشی، رفوگری، حلاجی، ریسندگی و نقشه‌کشی هم رواج پیدا کرد.بازار کاشان تبدیل به مرکز تولید فرش شد و در معروف­‌ترین تیمچه آن یعنی تیمچه امین­‌الدوله، نقاش‌ها و تولیدکننده‌های زیادی مشغول به کار بودند.



چله‌کشی فرش جزو مراحل اولیه شروع کار بافنده است، در کاشان چله­‌کشی با نخ پنبه‌ای انجام می‌شود، البته در چله‌کشی فرش‌های قدیمی‌تر، ابریشم به کار برده می‌شد.بدنه فرش با پشم بافته می‌شود، گاهی نیز ابریشم با پشم مخلوط می‌شود تا نقشه فرش جلوه بیشتری پیدا کند.

بافت نهایی فرش کاشان منسجم و محکم و در عین حال نرم است، رنگرزی در کاشان معمولاً با رنگ­‌زاهای گیاهی انجام می‌شود که ترکیب رنگ منحصر به فردی را به فرش می‌دهد، البته در فرش‌های جدیدتر از رنگزاهای شیمیایی استفاده می‌شود که آن جذابیت رنگ‌های طبیعی را به دست نمی‌دهد.

ارتفاع «خاب» یا همان «بلندی پرز قالی» در قالی کاشان متوسط است، بافت آن بسیار ظریف و ریز بوده و به همین علت نقوش آن جلوه بهتری دارد.



به سراغ اصفهانیان رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان و از قدیمی‌های بازار فرش می‌رویم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو می‌نشینم.

«ریشه» فرش کاشان

وی درباره قدمت فرش‌بافی می‌گوید: قدمت فرش کاشان به صفویان و زمان حمله مغول هم می‌رسد، فرشی در موزه آلبرت لندن است که ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت کاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخیر تولید فرش کاشان در طایفه‌های مختلف رونق گرفت.

اصفهانیان اضافه می‌کند: برای مثال طایفه فرشچی‌­ها، اصفهانیان‌­ها، عطایی‌­ها، طباطبایی‌­ها و بروجردی­‌ها بودند که امروزه از این طایفه دیگر هیچ کس در کار تولید فرش نیست و آن برند­های فرش کاشانی رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانیان آخرین بازمانده هستم که کار تولید فرش دستباف را انجام می‌دهم.



نقش‌هایی که رج به رج در دل فرش جان می‌گیرند

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان درباره نقشه‌کشی می‌پرسم و می‌خواهم درباره نقشه و طرحی که استفاده می‌کند، برایم تعریف کند، می‌گوید: بعضی از نقشه‌هایی که استفاده می­‌کنم بالای ۱۰۰ سال قدمت داشته و دیگر کسی در بازار آن را ندارد، بیشتر فرش‌هایی که تولید می‌­کنم انحصاری برای خودم است و رنگ آمیزی این طرح‌ها را هم من خودم انجام می­‌دهم، چون شخص نقاش هیچ تصوری از نقشه ۱۰۰ سال پیش و سبک رنگ‌آمیزی آن در ذهنش ندارد و تمامی نقطه‌گذاری‌ها و رنگ آمیزی‌ها را خودم انتخاب می­‌کنم، ولی طرح اصلی آن قدیمی است و امروزه کپی آن طرح را می‌بافند.

اسم نقطه‌گذاری برای من که اهل کاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال می‌کنم نقطه‌گذاری چیست و او هم اینطور می‌گوید: در رنگ‌آمیزی نقشه روی کاغذ، نقاطی که دور طرح و گل­‌ها گذاشته می­‌شود، این رنگ‌­ها را من انتخاب می­‌کنم و یک سبک مشخص برای خودم دارم.



اصفهانیان معتقد است طرح­‌های جدیدی که در فرش دستباف کاشان دیده می‌شود اصیل نیست‌.

بحثمان داغ می‌شود و از اصفهانیان درباره طرح و نقشه‌­های مختلف فرش کاشان می‌پرسم، می‌گوید: نقطه لچک ترنج، افشان شاه عباسی، بته جقه، گلدانی، افشان ترنج دار، حاج غلامی و حاج خانمی است.

از طرح «حاج غلامی» تا «حاج خانمی» در فرش کاشان

باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمی را بر زبان می‌آورد برایم جالب می‌شود که درباره‌اش سوال کنم، توضیح می‌دهد: طرح حاج خانمی تشکیل شده از طرح گل­‌های اشرفی است که به صورت شماره‌ای کنار هم قرار می‌­گیرند.

اصفهانیان ویژگی‌های منحصر به فرد فرش کاشان را بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در منطقه مرکزی ایران که کاشان هم جزو آن به حساب می­‌رود، از گره فارسی‌باف استفاده می‌­شود اما در مناطق شمال شرقی از گره ترکی‌باف استفاده می‌­شود، گره فارسی‌باف فرش کاشان هم تفاوت‌هایی دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان اضافه می‌کند: اگر شما پشت فرش‌های کاشان را نگاه کنید، کاملا حالت مربع­‌های یک در یک را دارد و منظم است، این به خاطر انتخاب دقیق تار و پودی است که تولیدکننده‌های کاشانی انجام می‌­دهند، جنس فرش­‌های کاشان اکثرا از پشم و کرک است؛ پشم خوب دوام بهتری دارد، ولی کرک زیبایی و جلای بهتری به فرش می­‌دهد.



وی درباره رنگرزی طبیعی و مصنوعی می‌گوید: رنگرزی که من برای فرش‌ها انجام می‌دهم طبیعی است و خودم به جریان رنگرزی نظارت می­‌کنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را می‌­بریم قهرود و در یک چشمه‌ای به اسم شاه چشمه می­‌شوریم، آب چشمه اکسیژن بیشتری دارد و کیفیت رنگ را تغییر می­‌دهد.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان در توضیح این سوال که بافت فرش با رنگ طبیعی چه فرقی می‌کند، گفت: فرش با رنگ طبیعی جلای بهتری دارد و هرچه پا بخورد در عین اینکه کهنه شده، به مرور قشنگ‌تر می­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌ای مصنوعی به مرور بور می‌شود و زیبایی‌اش را از دست می­‌دهد اما رنگ طبیعی این‌طور نیست.

گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند

 گذری در حجره‌های فرش‌فروشی بازار کاشان/ نقش‌هایی که رج به رج در دل قالی جان می‌گیرند


قالیشویی حکیمیه


فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ در این گزارش از ریشه و سرگذشت فرش کاشان گفتیم و به سراغ رئیس یکی از قدیمی‌های بازار فرش رفتیم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو نشستیم‌.


 

خبرگزاری فارس اصفهان، فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر محسوب می‌شود؛ اگر به کاشان مسافرت کرده باشید یقینا بازار و تیمچه امین‌الدوله را دیده‌اید که از زمان قاجار تا به امروز مرکز فروش فرش‌های دستباف بوده است.




معماری بی‌نظیر و حجره‌های فرش‌فروشی آن و کاروانسراهای متعدد در گوشه گوشه بازار کاشان، حکایت از اصالت یک هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافی در شهر گل و گلاب کاشان است.




فراز و فرودهای تاریخ قالی‌بافی در کاشان


فرش کاشان در دوره‌های مختلف با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده است، بعد از این اتفاقات و آسیب­‌ها، با تلاش قدیمی‌ها دوباره قالیبافی در کاشان رونق می‌گیرد و از طرف دیگر به علت به کار افتادن واحدهای نساجی ماشینی تعدادی از بافندگان منسوجات این شهر را وادار به روی آوردن به قالی‌بافی کرد.


به تبع رشد هنر فرش­‌بافی، فعالیت‌های دیگری در این حوزه مانند رنگرزی، چله‌کشی، رفوگری، حلاجی، ریسندگی و نقشه‌کشی هم رواج پیدا کرد.بازار کاشان تبدیل به مرکز تولید فرش شد و در معروف­‌ترین تیمچه آن یعنی تیمچه امین­‌الدوله، نقاش‌ها و تولیدکننده‌های زیادی مشغول به کار بودند.




چله‌کشی فرش جزو مراحل اولیه شروع کار بافنده است، در کاشان چله­‌کشی با نخ پنبه‌ای انجام می‌شود، البته در چله‌کشی فرش‌های قدیمی‌تر، ابریشم به کار برده می‌شد.بدنه فرش با پشم بافته می‌شود، گاهی نیز ابریشم با پشم مخلوط می‌شود تا نقشه فرش جلوه بیشتری پیدا کند.


بافت نهایی فرش کاشان منسجم و محکم و در عین حال نرم است، رنگرزی در کاشان معمولاً با رنگ­‌زاهای گیاهی انجام می‌شود که ترکیب رنگ منحصر به فردی را به فرش می‌دهد، البته در فرش‌های جدیدتر از رنگزاهای شیمیایی استفاده می‌شود که آن جذابیت رنگ‌های طبیعی را به دست نمی‌دهد.


ارتفاع «خاب» یا همان «بلندی پرز قالی» در قالی کاشان متوسط است، بافت آن بسیار ظریف و ریز بوده و به همین علت نقوش آن جلوه بهتری دارد.




به سراغ اصفهانیان رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان و از قدیمی‌های بازار فرش می‌رویم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفت‌و‌گو می‌نشینم.


«ریشه» فرش کاشان


وی درباره قدمت فرش‌بافی می‌گوید: قدمت فرش کاشان به صفویان و زمان حمله مغول هم می‌رسد، فرشی در موزه آلبرت لندن است که ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت کاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخیر تولید فرش کاشان در طایفه‌های مختلف رونق گرفت.


اصفهانیان اضافه می‌کند: برای مثال طایفه فرشچی‌­ها، اصفهانیان‌­ها، عطایی‌­ها، طباطبایی‌­ها و بروجردی­‌ها بودند که امروزه از این طایفه دیگر هیچ کس در کار تولید فرش نیست و آن برند­های فرش کاشانی رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانیان آخرین بازمانده هستم که کار تولید فرش دستباف را انجام می‌دهم.




نقش‌هایی که رج به رج در دل فرش جان می‌گیرند


رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان درباره نقشه‌کشی می‌پرسم و می‌خواهم درباره نقشه و طرحی که استفاده می‌کند، برایم تعریف کند، می‌گوید: بعضی از نقشه‌هایی که استفاده می­‌کنم بالای ۱۰۰ سال قدمت داشته و دیگر کسی در بازار آن را ندارد، بیشتر فرش‌هایی که تولید می‌­کنم انحصاری برای خودم است و رنگ آمیزی این طرح‌ها را هم من خودم انجام می­‌دهم، چون شخص نقاش هیچ تصوری از نقشه ۱۰۰ سال پیش و سبک رنگ‌آمیزی آن در ذهنش ندارد و تمامی نقطه‌گذاری‌ها و رنگ آمیزی‌ها را خودم انتخاب می­‌کنم، ولی طرح اصلی آن قدیمی است و امروزه کپی آن طرح را می‌بافند.


اسم نقطه‌گذاری برای من که اهل کاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال می‌کنم نقطه‌گذاری چیست و او هم اینطور می‌گوید: در رنگ‌آمیزی نقشه روی کاغذ، نقاطی که دور طرح و گل­‌ها گذاشته می­‌شود، این رنگ‌­ها را من انتخاب می­‌کنم و یک سبک مشخص برای خودم دارم.




اصفهانیان معتقد است طرح­‌های جدیدی که در فرش دستباف کاشان دیده می‌شود اصیل نیست‌.


بحثمان داغ می‌شود و از اصفهانیان درباره طرح و نقشه‌­های مختلف فرش کاشان می‌پرسم، می‌گوید: نقطه لچک ترنج، افشان شاه عباسی، بته جقه، گلدانی، افشان ترنج دار، حاج غلامی و حاج خانمی است.


از طرح «حاج غلامی» تا «حاج خانمی» در فرش کاشان


باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمی را بر زبان می‌آورد برایم جالب می‌شود که درباره‌اش سوال کنم، توضیح می‌دهد: طرح حاج خانمی تشکیل شده از طرح گل­‌های اشرفی است که به صورت شماره‌ای کنار هم قرار می‌­گیرند.


اصفهانیان ویژگی‌های منحصر به فرد فرش کاشان را بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در منطقه مرکزی ایران که کاشان هم جزو آن به حساب می­‌رود، از گره فارسی‌باف استفاده می‌­شود اما در مناطق شمال شرقی از گره ترکی‌باف استفاده می‌­شود، گره فارسی‌باف فرش کاشان هم تفاوت‌هایی دارد.


رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان اضافه می‌کند: اگر شما پشت فرش‌های کاشان را نگاه کنید، کاملا حالت مربع­‌های یک در یک را دارد و منظم است، این به خاطر انتخاب دقیق تار و پودی است که تولیدکننده‌های کاشانی انجام می‌­دهند، جنس فرش­‌های کاشان اکثرا از پشم و کرک است؛ پشم خوب دوام بهتری دارد، ولی کرک زیبایی و جلای بهتری به فرش می­‌دهد.




وی درباره رنگرزی طبیعی و مصنوعی می‌گوید: رنگرزی که من برای فرش‌ها انجام می‌دهم طبیعی است و خودم به جریان رنگرزی نظارت می­‌کنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را می‌­بریم قهرود و در یک چشمه‌ای به اسم شاه چشمه می­‌شوریم، آب چشمه اکسیژن بیشتری دارد و کیفیت رنگ را تغییر می­‌دهد.


شیشه بری شهرک غرب

رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان در توضیح این سوال که بافت فرش با رنگ طبیعی چه فرقی می‌کند، گفت: فرش با رنگ طبیعی جلای بهتری دارد و هرچه پا بخورد در عین اینکه کهنه شده، به مرور قشنگ‌تر می­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌ای مصنوعی به مرور بور می‌شود و زیبایی‌اش را از دست می­‌دهد اما رنگ طبیعی این‌طور نیست.

قالی «قم» زیر پای عابران پیاده پهن می‌شود

 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم:

قالی «قم» زیر پای عابران پیاده پهن می‌شود
 


قم- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از اجرای طرحی برای تکریم عابران پیاده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، قالی قم هنگام عبور عابران پیاده از عرض خیابان زیر پای آنان پهن می‌شود.



به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود طبیبی با اشاره به اجرای دو سامانه در بخش ترافیک شهرداری قم برای نخستین بار در کشور اظهار داشت: یکی از این طرح‌ها اجرای سامانه‌ای برای تکریم عابر پیاده است، به‌طوری‌که زمانی که عابر پیاده بخواهد از سطح معابر عریض عبور کند و در جاهایی که حجم ترافیک وسایل نقلیه خیلی زیاد نبوده چراغ سبز در لابه‌لای فاصله حرکتی وسایل نقلیه ایجاد می‌شود.



وی با بیان اینکه پس از سبز شدن چراغ، روی سطح زمین از بافت‌های فرش قم که از صنعت اصیل و به‌یادماندنی قم است و شهرت جهانی داشته زیر پای آنان پهن می‌شود ابراز کرد: با اجرای این طرح تکریم عابران پیاده صورت می‌گیرد.



معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: همچنین اجرای این طرح می‌تواند به‌عنوان منبع درآمد مورد استفاده قرار گیرد و در شهرداری‌های مختلف کشور نیز اجرایی شود.



وی با اشاره به اجرای طرح دیگر با عنوان سامانه کنترل هوشمند فاصله طولی در قم یادآور شد: این سامانه فاصله طولی وسایل و سرعت است که علاوه بر اینکه سرعت وسایل نقلیه کنترل می‌شود، فاصله بین دو وسیله متوالی نیز انجام می‌شود.



طبیبی خاطرنشان کرد: خط‌کشی اجرای این طرح به‌زودی و به‌صورت نمونه در بلوار شهید سلیمانی انجام می‌شود، تا شهروندان و رانندگان در ابتدا با معنی و مفهوم آن آشنا شوند و پس از آن نیز رفتارسازی لازم صورت گرفته و در راستای ارتقا ایمنی حرکت خودروها در معابر به‌صورت رسمی اجرایی شود

دختر 6 ساله ای که قالی می بافد

 دختر 6 ساله ای که قالی می بافد

 

قالیشویی تهرانپارس

یسنا اوکاتی دختر ۶ ساله زابلی است که به طر عجیبی قالی می بافد، او با مهارت و سرعت فوق العاده ای می تواد در یک چشم بهم زدن نخ های دار قالی را در جای مخصوص قرار دهد.

 

به گزارش اوشیدا؛ سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور در سال های اخیر نخبگان بسیاری در سطح کشور و جهان معرفی کرده است که این نشان از استعداد و هوش بالای افراد در این استان دارد.


سیستان و بلوچستان نه تنها در زمینه های علمی توانسته است نخبگان بسیاری پرورش دهد بلکه ورزشکاران این استان نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارند.


پرورش استعداد در این استان در حالی رخ می دهد که افراد با کمترین امکانات مواجه هستند و یادگیری آنها بر اساس استعداد ذاتی و هوش برتر آنها است.


اما این استعداد ها عمدتا در مناطق روستایی و حاشیه نشین شکوفا می شود در همین رابطه نیز خبرنگار ما به یکی از محله های حاشیه نشین زابل رفته است تا یکی از استعداد های برتر این شهر را معرفی کند.


یسنا اوکاتی دختر ۶ ساله زابلی است که به طر عجیبی قالی می بافد، او با مهارت و سرعت فوق العاده ای می تواد در یک چشم بهم زدن نخ های دار قالی را در جای مخصوص قرار دهد.


مادر یسنا که بیشتر از ۲۵ سال سابقه قالی بافی دارد نیز هنوز نتوانسته است با سرعتی که او قالی می بافد کار کند، یسنا بی شک یکی از استعداد های این هنر اصیل و قدیمی است که می تواند آینده ای درخشان داشته باشد.







سرعت قالی بافی یسنا همانند حرفه ای هاست



آقای اوکاتی پدر یسنا در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: او از ابتدا پای قالی بافتن مادرش می نشست و همواره مشتاقانه به دست های مادرش چشم می دوخت که چگونه نخ های قالی را از روی نقشه ببافد.


وی افزود: بدون اینکه حتی یک بار هم سوالی از مادرش پرسیده باشد خودش این حرفه را یاد گرفته و با علاقه زیادی پای دار قالی می نشیند و با مادرش همکاری می کند.


اوکاتی همچنین گفت: این در حالی است که او تازه وارد کلاس اول دبستان شده در حالی که ۶ سال دارد و در مدرسه نیز معلمان از هوش و استعداد یسنا شگفت زده شده اند.


پدر یسنا در پاسخ به این سوال که وضعیت درسی او چطور است می گوید آنقدر خوب است که ما نمی توانیم توضیح دهیم و باید با خود معلم یسنا این موضوع را بپرسید.


وی همچنین ادامه داد: یسنا هم اکنون در حال بافتن یکی از سخت ترین طرح های قالی زابلی است که حتی بسیاری از بزرگتر ها هم در بافتن آن اشتباه می کنند.






اوکاتی خاطرنشان کرد: این اولین قالی است که یسنا شروع به بافتن کرده و اگر خودش بخواهد می گذاریم تا یک فرش دست بافت با طرح دلخواهی که خودش انتخاب خواهد کرد ببافد تا به عنوان یادگاری آن را نگه داریم.


پدر یسنا گفت: اینکه دخترم در این سن می تواند قالی به این سختی را به تنهایی ببافد نشان از هوش بالای او دارد و گرنه قالی بافتن یکی از هنرهایی است که نیاز به ماه ها آموزش دارد که حتی بسیاری از افراد هم نمی توانند در مدت زمان کمی یاد بگیرند.


وی همچنین خاطرنشان کرد: مادرش هم چون به این هنر علاقه دارد و بیشتر از ۲۵ سال سابقه کار دارد به تازگی شروع به قالی بافتن کرده وگرنه چند ماهی است که دست به دار قالی نزده و اینطور نبوده که یسنا بتواند هر روز قالی بافتن تماشا کند.


اوکاتی افزود: در مدت زمان محدودی فقط با دیدن مادرش توانسته این هنر را یادبگیرد و همانند کسانی که ۳۰ سال در این کار مهارت دارند قالی می بافد.


آموزشگاه تار غرب تهران

وی همچینین گفت: یسنا در همه زمینه های استعداد خاصی دارد و قطعا در آینده به هر حرفه و هنری که علاقه نشان دهد از او حمایت خواهیم کرد و او را در این زمینه تنها نخواهیم گذاشت.

جلوه فرش‌های همدان با قدمتی از دوران مادها

 /آشنایی با دست‌بافته‌های ایران/

جلوه فرش‌های همدان با قدمتی از دوران مادها



 
ایسنا/خراسان رضوی از شاخص‌ترین جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایران می‌توان به قالی‌های بافته شده در کشور اشاره کرد. با نقوش سنتی و اسلامی که این فرهنگ همگام با زمانه در حال پیشرفت و نو شدن است، کیفیت نقوش و طراحی قالی ایرانی باعث شهرت آن در سطح جهان شده است.

عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران، در گفت‌وگو با ایسنا به معرفی قالی همدان پرداخت و اظهار کرد: همدان در زمان سلسه مادها پایتخت ایران بود و به تبع از موقعیت خاصی برخوردار بوده است. آن زمان همدان یکی از مراکز تجاری و تولیدی عمده فرش بود و تقریبا در فاصله سال‌های ۱۸۸۰ تا جنگ جهانی دوم به عنوان مهم‌ترین مرکز تجاری و تولیدی فرش در غرب ایران پس از شهر تبریز به‌شمار می‌آمده است.

وی ادامه داد: در همدان تولیدات مختلفی صورت می‌گرفت اما مرکز تجارت فرش‌های غرب کشور نیز بوده است. از کارگاه‌های قالی‌بافی تاریخی این منطقه می‌توان به کارگاه شیخ تقی وکیل‌الرعایا، کارگاه سرهنگ حسن ریاحی و کارگاه یوسف زنجانی که از تولیدکنندگان قالی این منطقه هستند نام برد. در کتاب پژوهشی در فرش ایران نیز از آن‌ها نام برده شده است.

عضو انجمن علمی فرش ایران تصریح کرد: کارگاه‌های قالی‌بافی این شهر تا زمان جنگ جهانی دوم و حداقل ۲ دهه اول پس از انقلاب، در شهر همدان فعال بود و آمار قابل توجهی از تولید را نیز به خود اختصاص می‌داد. البته در ۲ دهه اخیر این کارگاه‌ها به مناطق روستایی همدان توسعه پیدا کرده‌اند. از جمله این مناطق می‌توان به منطقه درجزین اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین مراکز تولید فرش همدان است. البته برخی از روستاهای این شهر همچون «انجلاس» و «بیک» که نقش مهمی هم در قالی‌بافی همدان دارد، از نقوش ماهی‌درهم در تولید قالی‌های خود استفاده می‌کنند.



احراری در خصوص ویژگی‌های ظاهری فرش همدان خاطرنشان کرد: در ۱۰۰ سال اخیر از طرح‌های مختلف قالی ایران در تولید قالی همدانی استفاده شده است اما ۲ طرح معروف «پرطاووسی» و «خوشه انگوری» همدان در سال‌های اخیر شهرت بیشتری داشته است. همچنین در مناطق روستایی از طرح‌های ذهنی‌بافت و ماهی‌درهم آن هم به سبک خاص همدان در بافت فرش‌ها و قالی‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: از نظر رنگ‌آمیزی بیشتر شاهد استفاده از رنگ‌های شاد در قالی‌های همدان هستیم و مواد اولیه‌ای که در سه دهه اخیر کاربرد بیشتری داشت، پرز پشمی و تار و پود پنبه‌ای بوده است. قالی‌های محلی همدان بیشتر در اندازه‌های کوچک و قالیچه است. البته در ۲ دهه اخیر تولیدکنندگان این سبک فرش به سمت تولیدات تجاری روی آورده‌اند و قالی‌ها در ابعاد ۶ تا ۱۲ متر نیز بافته می‌شود.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص ویژگی‌های فنی قالی‌های همدان اضافه کرد: قالی‌های این منطقه معمولا بین رج شمار ۱۵ تا ۴۰ بافته و شیرازه در هنگام بافت زده می‌شود. نوع دار ‌آن‌ عموما به جز در مناطق عشایری عمودی و شیوه چله‌کشی از نوع شیوه تلفیقی است. پرداخت پس از بافت انجام می‌شود و قالی‌های محلی و روستایی بیشتر به سبک تک‌پود و تخت‌بافت بوده اما قالی‌های تجاری که اخیرا تولید می‌شود، از سبک دوپود و نیم‌بافت استفاده می‌کند. سبک گلیم بافی این شهر نیز سبک پارسی است.



احراری بیان کرد: از طراحان معروف فرش همدان می‌توان به «شهاب‌الدین کوثری»، «اسحاق ایرانپور»، «میرزا رضا یگانه»، «علی‌اصغر حسین‌خوانی»، «حسن شهیدی» و «محمد گیلانی» اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهیم در ارتباط با فرش همدان صحبت کنیم، باید از فعالیت‌های خانه فرش همدان، خوشه فرش این شهر و فعالیت تولیدکنندگانی همچون ‌قای فروزان احسن نام برد که هم‌اکنون در قسمت‌های مختلف این شهر فعالیت تولیدی دارند.

v

روزهای سخت قالی‌بافان املشی پای‌ دار قالی

 

روزهای سخت قالی‌بافان املشی پای‌ دار قالی


 
ایسنا/گیلان بافنده فرش دست‌باف شهرستان املش گفت: گرانی مواد اولیه، نبود تسهیلات کافی موجب شده است که قالی بافان املشی به سختی بتوانند پای دار قالی بمانند.

 

فاطمه سلیمان زاده از بافندگان فرش دست باف در املش در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ۲۰ سال سابقه فرش بافی دارد، گفت: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده ما هم برخی از فرش‌های بافته شده را نتوانیم بفروشیم.


وی افزود: کرونا نه تنها بر فروش فرش دست باف تاثیر گذاشته است بلکه به دلیل رعایت فاصله گذاری‌ها مجبور هستیم، تولید را از کارگاه‌های فرش‌بافی به خانه ها ببریم و این امر بر تولید فرش نیز اثر گذاشته است.


سلیمان‌زاده با اشاره به گران شدن مواد اولیه بافت فرش خاطرنشان کرد: بافندگانی را می شناسم که اخیرا بافت فرش را کم کرده‌اند زیرا قادر به خرید و تامین مواد اولیه برای فرش نیستند.


وی تصریح کرد: باید حمایت‌های بیمه‌ای از قالی‌بافان دوباره قوت بگیرد، در غیر اینصورت افراد جدید رغبتی برای ورود به این عرصه نخواهند داشت.


این بافنده فرش با اشاره به اینکه بیمه قالی بافی موجب می‌شد که زنان و دختران روستایی برای فعالیت در عرصه قالی بافی مشتاق باشند، ادامه داد: قالی بافی کاری سخت است و ممکن است در مدت زمان بسیار طولانی برای بافت فرش دست و گردن قالی بافان آسیب ببیند و اگر بیمه نداشته باشند دچار مشکل خواهند شد.



وی اظهار کرد: بافندگانی که علیرغم مشکلات پای دارهای قالی مانده‌اند به فرش بافی عشق دارند و باید با اختصاص تسهیلات کم بهره کمک شود تا این افراد بتوانند همچنان به فعالیت‌شان ادامه دهند.


به گفته سلیمان زاده برای افزایش تولید فرش دست‌باف در املش، نیروی کافی وجود دارد و اگر حمایت هایی نظیر بیمه، تسهیلات و برگزاری نمایشگاه ها قوت بگیرد، شاهد افزایش میزان تولید فرش در این شهرستان خواهیم بود.


 

وی برگزاری نمایشگاه‌ها را برای بهبود رونق فروش فرش دست باف ضرروی دانست و گفت: در فضای مجازی چندان در فروش فرش دست‌باف موفق نبوده‌ایم و هنوز بازارهای سنتی برای فروش فرش دست باف نتیجه موفق‌تری دارد.

 

روایتی از مشکلات قالی‌بافان در کویر/ گره کور تولید فرش دستباف در خراسان‌جنوبی

 

روایتی از مشکلات قالی‌بافان در کویر/ گره کور تولید فرش دستباف در خراسان‌جنوبی


گروه استان‌ها- فرش دستباف خراسان جنوبی که سال‌هاست با این دیار خو گرفته، مدتی است رج به رج آن با اتفاقات تلخی از قبیل کرونا، صادرات کم و از دست‌دادن مشتری‌هایش همراه شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، دیگر دار قالی آهنگ زندگی نمی‌نوازد و تار و پود عشق را زمزمه نمی‌کند، دو سال از وعده دولت برای بیمه قالیبافان می‌گذرد هر چند این وعده هر سال تمدید می‌شود اما هنوز هیچ آماری به تعداد بیمه شدگان این صنعت در استان افزوده نشده است.

از سویی دیگر صادرات کم فروغ فرش مانند خوره‌ای در حال نابودی تار و پود این صنعت است و روزی‌اش را از گره زدن به دست می‌آورد و از قضای روزگار هر طوری گره در کارش می‌افتد و آن گره‌ها زوری محکم می‌شوند که هیچ دست گره گشایی را یارای گشودنش نیست.

آری هنر سرانگشتان مردمان کویرنشین که روزگاری شهره جهان بود و در قالب نقش‌هایی از جنس ریزه ماهی تا لچک ترنج و خشتی بافته می‌شد و چشمان خارج‌نشینان را به خود خیره می‌کرد حالا چندان روزگار خوشی را پشت سر نمی‌گذارد.

تا چند سال پیش در بسیاری از خانه‌ها و به ویژه در روستاها زنان و مردان در کنار هم بافنده بودند و گره بر گره می‌زدند. روی دار قالی گل‌ها جوانه می‌زد و غنچه‌ها گشوده می‌شد و بهار به خانه می‌آمد.

زمانی این هنر در اوج بود و بیشتر مردمان روستانشین در خراسان جنوبی و حتی در برخی نقاط شهری استان در کنار کشاورزی و دامداری به تولید فرش مشغول بودند و حتی در برخی از خانواده‌ها راه امرار معاش مردم فرش بافی بود.

هر چند تحریم‌ها در چند سال اخیر گره مشکلاتشان را کورتر کرده بود اما کرونا که آمد حال و روزشان دگرگون‌تر شد و حال به نوعی این هنر با تنفس مصنوعی زنده مانده است.

این روزها هنر دست مردان و زنان این دیار رنگ و لعاب فراموشی گرفته است و گره‌های فرش برایشان گره گشایی نمی‌کند در حالی که این هنر در دهه‌های 70 و 80 آوازه جهانی داشت و برند مود و قهستان هم ثبت جهانی شد.

اکنون تولید با کاهش تقاضا مواجه است و پرداخت نشدن سهم بیمه از سوی دولت مشکلات زیادی را در این روزهای کرونایی بردوش هنرمندان فرش دستباف گذاشته است.

شرایط پیش رو درحالی رقم خورده است که از طرح‌های متولیان در زمینه ایجاد بازار فرش دستباف خراسان جنوبی سال‌ها می‌گذرد اما هنوز پیاده نشده است.

قالی‌بافی منطقه مانند گذشته شور و حالی ندارد

یک بافنده فرش به خبرنگار ما گفت: بازار این فرش همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود و بافندگان در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار هستند.

وی گفت: روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته شور و حالی ندارد و آن چه از دارها باقی مانده است کفاف گذران زندگی را نمی‌دهد و ما مجبوریم در این شرایط با هر قیمتی که دلال بگوید فرش را به او بفروشیم.

دغدغه افزایش تولید در روزهای رکود بازار

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خراسان جنوبی هم یکی از علل افزایش تولید فرش دستباف در استان را شیوع کرونا دانست و افزود: بر اثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار در زمینه تولید فرش فعال شدند هر چند افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و این ها به ضرر بافنده محسوب می‌شود.

محمد حسن کامیابی مسک تحریم‌ها را در نبود ارزآوری فرش عاملی موثر دانست و اظهار داشت: تحریم‌ها سبب شده است تا فرش دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان جایگزین فرش کشور ما در بازارهای جهانی شود و دولت باید بازارهای خارجی جدیدی را برای عرضه فرش شناسایی کند تا فروش آن رونق بگیرد.

وی گفت: در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و فقط 10 درصد تولید فرش منطقه به روز است و به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغال زایی در خراسان جنوبی، تقریبا در همه روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما در هر متراژی که بازار طلبد کند، توان تولید را داریم فقط باید با آموزش و سامان دهی بافندگان فرش را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خراسان جنوبی با بیان این که سال گذشته 190 هزار متر مربع فرش دست باف در استان تولید شد گفت: بر اثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند.

کامیابی مسک بیان کرد: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال قبل حدود 30 تا 35 درصد فرش تولیدی استان صادر شده و بقیه آن در داخل کشور به فروش رفته یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در 50 سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است که فرش دیگر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورما در بازارهای جهانی شود.

وی با اشاره به این که در مجموع با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت فعالیت می‌کنند که هم اکنون کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

رئیس اتحادیه فزش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون بازار فرش خوبی نداریم گفت: هنگامی که تحریم نبود بازار فرش خوب بود و در کشورهای مختلف سلیقه یابی انجام می‌شد اما بعد از تحریم به دلیل مدیریت ضعیف مرکز ملی فرش کاری در زمینه بهبود بازار انجام نشد.

کامیابی مسک با بیان اینکه در کشور میزان تولید فرش با توجه به نیاز بازار کاهش داشته است اما در خراسان جنوبی به دلیل نبود شغل و خشکسالی و کرونا تولید کاهش پبدا نکرده است افزود: برخی از بافندگان افزایش قیمت فرش را خوب می‌دانند ولی به نسبت افزایش هزینه‌ها توجهی نمی‌کنند که به نسبت قیمت دلار چه افتی داشته است.

کمتر از 8 درصد بافندگان بیمه هستند

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت 50 هزار بافنده فرش در خراسان جنوبی گفت: متأسفانه حدود 93 درصد بافندگان فرش دستباف در خراسان‌ جنوبی بیمه نیستند و کمتر از 8 درصد بیمه شده‌اند که دلیل تأمین اجتماعی برای بیمه نکردن فرش‌بافان پرداخت نکردن سهم دولت است چرا که 20 درصد از حداقل حقوق را دولت و 7 درصد حداقل حقوق را بافنده پرداخت می‌کند.

 
 

وی اظهار کرد: سهم پرداختی دولت برای بیمه بافندگان فرش باید در بودجه سالیانه دیده شود و مجلس آن را تصویب کند ولی در بودجه این موضوع دیده نمی‌شود و نمایندگان مجلس نیز رسیدگی نمی‌کنند و پیگیری‌های زیادی از طریق ریاست جمهوری، وزارت کار و وزارت صمت به صورت کشوری و سازمان صمت و استانداری در استان داشته‌ایم و آنها نیز نامه نگاری‌هایی با وزارت داشته‌اند که همه بی نتیجه بوده است و سهم پرداختی دولت برای بیمه بافندگان فرش باید در بودجه سالیانه دیده شود و مجلس آن را تصویب کند ولی در بودجه این موضوع دیده نمی‌شود و نمایندگان مجلس نیز رسیدگی نمی‌کنند.
وی ادامه داد: در بسیاری از روستاهای مرزی به دلیل خشکسالی تنها محل درآمد فقط فرش بافی است، که اگر به این شیوه ادامه پیدا کند شاهد خالی شدن این مناطق مهم امنیتی خواهیم بود و مشکلات و عوارض سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حاشیه نشینی به همراه خواهد داشت.

بازار فروش خوبی نداریم

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌ جنوبی به اهمیت بازار فروش در تولید اشاره کرد و گفت: اکنون بازار فروش خوبی نداریم و تا زمانی که بازار فروش وجود نداشته باشد تولید هم معنایی ندارد و وظیفه مهیا کردن بازار فروش بر عهده مرکز ملی فرش است.

کامیابی مسک بیان کرد: زمانی که تحریم نبودیم بازار فروش خوب بود و در کشورهای مختلف سلیقه‌یابی انجام می‌شد ولی بعد از تحریم به دلیل مدیریت ضعیف مرکز ملی فرش کاری در زمینه بهبود وضعیت بازار انجام نشد.


 

وی با اشاره به حضور دلالان در بازار فرش اظهار کرد: واسطه اگر منصف باشد خیلی هم خوب است ولی مشکل اینجا است که برخی افراد سودجو از وضعیت و نیاز بافنده استفاده و با مبالغ کم فرش را خریداری می‌کنند و در کشور میزان تولید با توجه به نیاز بازار کاهش داشته است ولی در خراسان جنوبی به دلیل نبود شغل و خشکسالی‌ها این اتفاق نیفتاده است.

فعالیت ۵۳ هزار فرشباف در زنجان/ فرش زنجان راهی نمایشگاه فرش در آلمان می‌شود

 مدیر اداره فرش سازمان صمت استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

فعالیت ۵۳ هزار فرشباف در زنجان/ فرش زنجان راهی نمایشگاه فرش در آلمان می‌شود

 

قالیشویی

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان آمار دقیقی از فرشبافان در دست نیست، گفت: حدود ۵۳ هزار نفر در استان زنجان به این حرفه مشغول اند.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به پایانه صادراتی فرش دستبافت زنجان، اظهار کرد: متولی پایانه صادراتی فرش زنجان سازمان توسعه تجارت است و تا به امروز با نام پایانه صادراتی، فرش زنجان در نمایشگاه ها به نمایش گذاشته شده است.


وی با بیان اینکه فرش‌های استان زنجان در نمایشگاه سلیمانیه اربیل عراق با نام پایانه صادراتی زنجان به نمایش گذاشته شد، ابراز کرد: در آذر ماه نیز نمایشگاهی در خارج از کشور برای نمایش و فروش فرش‌های زنجان برگزار می شود و اگر شرایط کرونایی مانع برگزاری نمایشگاه‌ها در خارج از کشور نباشد و حمایت‌های دولتی شکل گیرد در کشور آلمان فرش‌های زنجان در نمایشگاهی عرضه می‌شود.


مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه آمار فرشبافان را نمی‌توان به صورت دقیق احصا کرد، تصریح کرد: به دو دلیل پراکندگی این صنف در کل استان و حضور فرشبافان فصلی نمی‌توان آمار دقیق فرشبافان را احصا کرد.


وی با بیان اینکه حدود 53 هزار نفر فرشبافی را بلد و در این حرفه فعالیت دارند، عنوان کرد: از این تعداد هنرمند 33 هزار نفر به صورت مداوم به کار تولید فرش مشغول هستند.


جعفری با بیان اینکه در استان زنجان فرشبافان به سه دسته فرشبافان نیمه وقت، فصلی ودائمی تقسیم بندی می شوند، ادامه داد: 20 هزار نفر در استان زنجان به صورت فصلی به حرفه فرش بافی مشغول هستند.


سمپاشی منازل

 

وی با بیان اینکه حدود ده سال است که در استان زنجان هیچ صادر کننده فرشی وجود ندارد، ابراز کرد: در حال حاضر بیش از 11 تولید کننده در حوزه تولید فرش‌های صادراتی در زنجان فعالیت دارند.


صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد