قدرت خرید گوشی موبایل از مردم گرفته شد، بدهی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت بعد و ۶۱ درصد بازار مسکن در اختیار سفته‌بازان، سایر عناوین اقتصادی مهم امروز روزنامه‌ها هستند.

 

 سرویس اقتصادی مشرق- هر روز صبح، «گزیده مطالب اقتصادی روزنامه‌ها» را شامل خلاصه گزارش‌ها، یادداشت‌ها، خبرهای اختصاصی و مصاحبه‌های اقتصادی رسانه‌های مکتوب، در مشرق بخوانید.

 

* آرمان ملی

 

- برندهای پرمتقاضی موبایل گران شدند

 

آرمان‌ملی به گرانی موبایل پرداخته است: با افزایش نرخ ارز در میانه سال‌جاری، از آنجایی که به قول برخی صاحب نظران، اقتصاد ایران دلاریزه هست، قیمت‌ها در سایر بازارها نیز روند افزایشی در پیش گرفتند و در این میان انواع موبایل نیز در بازار تلفن همراه ایران با افزایش قیمت مواجه شدند. فعالان این صنف در چنین شرایطی اذعان می‌کردند که واردکنندگانی که به دنبال کسب سود بیشتر و البته نامتعارف هستند، هرچند با ارز ۲۰ هزار تومانی ثبت سفارش خود را انجام می‌دهند اما با توجه به روند افزایشی نرخ ارز و رسیدن قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی، فروش خود را با این نرخ انجام داده و حتی توقف در عرضه نیز اتفاق می‌افتد. اما با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و ورود بهای دلار به کانال ۲۱هزار تومان در دی‌ماه، به‌دنبال برخی تحولات سیاسی و اظهاراتی مبنی بر کاهش بهای دلار و ورود آن به کانال ۱۵ هزار تومان، قیمت انواع موبایل نیز با کاهش همراه شد و مسئولان صنفی مربوطه طی سخنانی از کاهش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت‌ها خبر دادند. همزمان با این اتفاقات، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه شهر تهران ادامه کاهش قیمت‌ها را منوط به ادامه کاهش نرخ دلار عنوان کرد. محبی همچنین اعلام کرد که با توجه شرایط کنونی بازار بهترین زمان برای خرید موبایل است که این گفته او افزایش مراجعه مردم به این بازار برای خرید موبایل و دیگر لوازم جانبی را به دنبال داشت. درباره وضعیت تامین موبایل در بازار هم، گفته شد که شرایط تامین این کالا در بازار مطلوب است و شرکت‌های واردکننده توانسته‌اند پاسخگوی نیاز بازار باشند. با اینحال، برخی واکنش‌ها به کاهش قیمت‌ها در بازار موبایل در فضای مجازی به‌گونه‌ای دیگر بود.

 

شاید بخواهید مطالب دیگر ما را بخوانید:  دندانپزشکی در ایام کرونا

گروهی از شهروندان کاهش قیمت‌ها را محسوس نمی‌دانستند و معتقد بودند که کاهش به حدی نیست که بتوان نام آن را ارزانی گذاشت. عده‌ای دیگر هم به رفتار فروشندگان انتقاداتی را وارد می‌دانستند، در این زمینه که همزمان با گرانی دلار قیمت موبایل به سرعت بالا می‌رود و جهش زیادی پیدا می‌کند اما با کاهش بهای دلار، فروشندگان (که البته این رفتار تنها مختص فروشندگان موبایل نیست) قیمت اجناس خود را پایین نمی‌آورند. حال چند روزی است که بازار ارز دچار نوساناتی شده و طی بروز این نوسانات که به گفته فعالان اقتصادی بسیار خطرناک است و قدرت پیش‌بینی تحولات را از آنها می‌گیرد، قیمت موبایل هم اندکی رو به افزایش گذاشته است.

 

شرایط بازار موبایل تابع نرخ ارز

 

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه شهر تهران روز پنج‌شنبه از افزایش پنج درصدی قیمت موبایل در بازار خبر داد. مهدی محبی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت تامین و قیمت موبایل در بازار اظهار کرد: شرایط تامین موبایل در بازار مطلوب است و مردم می‌توانند انواع موبایل در برندهای متنوع را در بازار پیدا کنند. او ادامه داد: شرکت‌های وارد کننده انواع برندهای موبایل از گران‌ترین تا ارزان‌ترین را تامین و در بازار عرضه کرده‌اند و اکنون در دسترس مردم است. او، از افزایش پنج درصدی قیمت موبایل در یک هفته اخیر خبر داد. محبی گفت: در پی کاهش نرخ دلار قیمت‌ انواع موبایل نیز کاهشی شد به نحوی که در کمتر از ۲۰ روز شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت‌ها بودیم، اما طی یک هفته اخیر قیمت‌ها حدودا پنج درصد افزایش یافت. محبی، شرایط بازار موبایل را برای روزهای آینده تابع نرخ ارز دانست. رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه شهر تهران ابراز امیدواری کرد شاهد ثبات بازار موبایل در ایام منتهی به نوروز باشیم. محبی تاکید کرد: این افزایش قیمت در برندهای موبایل پرمتقاضی بیشتر بوده است. او، درباره نحو مقابله با گران‌فروشی اظهار کرد: مردم در صورت مواجه با گران‌فروشی یا مشکلات دیگر مربوط به خرید و تعمیرات موبایل شکایات خود را به اتحادیه گزارش دهند. محبی راه‌های دریافت شکایات را ثبت آن در سایت اتحادیه و یا تماس با شماره ۶۶۷۶۳۰۳۵ اعلام کرد.

 

- شاخص کل بورس همچنان در مسیر سقوط

 

آرمان‌ملی علل نزول بورس را بررسی کرده است: بازار سرمایه کماکان وضعیت اسفناکی دارد و دارایی مردم هر روز بیشتر از روزهای گذشته آب می‌رود. این در حالی است که بسیاری از فعالان منتظرند تا ببینند انتخاب رئیس جدید و راهکارهای او در روزهای آتی چه تاثیری بر روند بازار سهام خواهد داشت و برنامه او برای حفظ و حراست از سرمایه مردم چیست! گرچه خیلی‌ها معتقدند مشکلات بازارسرمایه را باید ریشه‌ای حل و فصل کرد و تنها تغییر اسم نمی‌تواند اعتمادسازی دوباره را متوجه بازار سهام کند. گفتنی است شاخص کل در جریان معاملات هفته گذشته، تنها یک روز (شنبه) سبزپوش شد و در ادامه روزهای معاملاتی همچنان شاهد نوسانات مکرر و تشکیل صف‌های فروش چند صد میلیونی در برخی نمادهای مهم و شاخص‌ساز بودیم. نکته مهمتر آن است که میزان مشارکت در عرضه اولیه هفته قبل به شکل قابل توجهی افت کرد و این به معنای آن است که مردم دیگر اعتمادی حتی به عرضه‌های اولیه ندارند و ترجیح می‌دهند پول‌های خود را به هیچ عنوان روانه این بازار نکنند.

 

بازی دلاری دولت در بورس/ کاهش قیمت خودرو در دست انداز سیاست های تورمی/ کارخانه‌های صنایع پوشش و رشت الکتریک چگونه به ویرانه تبدیل شد؟

 

مقالات دیگر: قالیشویی الهیه